Heeft internet marketing invloed op de aankoop van consumenten?

Wat is reclame precies, hoe wordt het toegepast en heeft reclame effect op de daadwerkelijke aankoop van de consument? En hoe zit dat precies met online/internet marketing? Wordt het aankoop gedrag van de consument anders wanneer er gebruik wordt gemaakt van online marketing activiteiten, of blijft het zoals het altijd is geweest?

Reclame is er in vele soorten en maten, elke manier heeft zijn eigen voordelen.  We kunnen stellen dat reclame in de laatste jaren erg veranderd is. Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van internet marketing omdat deze vorm ten opzichte van de traditionele vorm, veel voordelen biedt. Internet marketing bestaat uit verschillende technieken, waaronder online advertenties en banners. Deze advertenties en banners, ook wel display advertising genoemd, hebben een doel.

Remarketing inzetten

Een van de doelen is dynamische remarketing. Zoals eerder te lezen is dit een manier om klanten te herinneren aan jouw website, wanneer ze hebben gezocht op een bepaald product, maar deze uiteindelijk niet hebben aangeschaft. Dit gebeurt door middel van banners met een aantrekkelijke tekst.

Dynamische remarketing

We kunnen vaststellen dat dynamische remarketing wel degelijk invloed heeft op de uiteindelijke aankoop van de consument, mits deze campagne goed wordt uitgevoerd. Het is namelijk van groot belang om je te verdiepen in je doelgroep, en je te bedenken wat je met jouw campagne wil bereiken. Tijdens de campagne moet je je doelgroep blijven analyseren en daarop inspelen, laat ze relevante producten zien. Buiten deze vereisten is het natuurlijk niet de bedoeling om producten te promoten die niet verkrijgbaar zijn, klanten zullen hierdoor een negatief beeld ontwikkelen tegenover jouw merk of bedrijf. Doe je alles goed? Dan zal je dit terugzien in je websitebezoekers en je uiteindelijke omzet.

Het voornaamste doel

Tijdens je dynamische remarketing campagne is het vooral belangrijk om de consument het gevoel te geven dat je met ze meedenkt, maar dring dit vooral niet op. Af en toe een advertentie/banner is meer dan voldoende, hiermee creëer je een positieve merkassociatie waarin de consument eerder tot aankoop overgaat.